Zainwestowałeś w witrynę dla swojego biznesu? Zrób wszystko, aby odkryło ją jak najwięcej internautów. Do tego celu przydaje się pozycjonowanie stron. Dzięki niemu można się przebić do świadomości klientów mimo wielu podobnych stron internetowych.
Pozycjonowanie stron – co to takiego?
Mało który przedsiębiorca nie zna określenia pozycjonowanie. Jeśli ma stronę internetową swojej firmy, zleca takie działanie profesjonalistom, albo zajmuje się tym hobbystycznie. Pozycjonowanie to zestaw czynności, mających na celu poprawę widoczności witryny w wyszukiwarce internetowej. Zwiększa też ruch organiczny na stronie, czyli ilość osób, trafiających na nią z bezpłatnych wyników wyszukiwania. Ten zestaw czynności to między innymi audyt techniczny strony, optymalizacja treści, jakie zawiera oraz link building.
Jak znajdują nas internauci?
Pozycjonowanie stron musi być podparte kluczowymi słowami. To na ich podstawie użytkownik wyszukiwarki stara się znaleźć to, co go interesuje. Keywordy to jedno słowo lub ich ciąg. Jeśli są dobrze dobrane, znacznie usprawniają pozycjonowanie. To dlatego ich wybór powinien być starannie przemyślany. Słowa kluczowe dzielą się na brandowe (nazwa firmy lub produktu), główne, czyli mało sprecyzowane i tzw. frazy długiego ogona (long tail). W ostatnim przypadku łatwiej określić oczekiwania użytkownika, ponieważ stosuje się bardziej rozbudowane słownictwo. Początkujący pozycjoner zwykle korzysta z fraz brandowych i long tailowych.
Audyt, czyli analiza witryny
Profesjonalna agencja interaktywna ma wiele narzędzi do pozycjonowania stron. Osoba, która zajmuje się tym amatorsko, zwykle nie ma dostępu do płatnych narzędzi. Sięga więc po darmowe wtyczki, programy i strony internetowe. Narzędzia tego typu sprawdzą, na jakie frazy rankują konkurencyjne strony internetowe. Profesjonalista jednak może znacznie więcej. Jest w stanie przeprowadzić audyt witryny. To działanie ma na celu znalezienie słabych stron witryny, nad którymi trzeba popracować. Standardowe działanie to też sprawdzenie struktury strony, budowy adresów URL, występowania i długości meta tagów czy linkowania wewnętrznego. Witryna musi być też dostosowana do urządzeń mobilnych.
Sprawdzenie widoczności strony
Audyt to wstęp do wielu działań, składających się na proces pozycjonowania. Warto korzystać z narzędzi, dzięki którym widać ruch na stronie lub podstronach. Z Google Search Console codziennie korzystają pozycjonerzy. Wystarczy mieć adres mailowy od Google lub jego partnerów. Dane wyświetlają się z opóźnieniem do kilku dni. Można korzystać z opcji raportowania, przedstawiającej ruch na stronie. Kolejnym, darmowym narzędziem analitycznym jest Google Analytics. Pozwala określić, skąd na naszą stronę przechodzą internauci i jaka jest ich lokalizacja. Pojawiają się nawet informacje o rodzaju przeglądarki, z jakiej korzystają.
Efekty pozycjonowania nie są natychmiastowe, więc należy się uzbroić w cierpliwość. To doskonały sposób na rozwinięcie swojej witryny i dotarcie do zupełnie nowych odbiorców.